Svátek má:
Monika
KOMENTÁŘ: Petr Sak
KOMENTÁŘ: Petr Markvart
Komentáře
Petr Braný
politik (KSČM)Pánem budoucnosti je ten, kdo se dokáže změnit
Z médií jsme se dozvěděli, že krize je minulostí, nastává prý doba mírného růstu. Jako člověk, který je spjatý s průmyslovou sférou, vím, že tomu tak není.Vykazovaný růst v řádech desetin procenta je spíše výsledkem práce statistiků, a to po celé Evropě. Krize prostě trvá dál a nanejvýše se mění ve vleklou depresi. Uvědomíme-li si situaci, je šance na to, abychom udělali opatření k nápravě.
Především, protože je domácí poptávka utlumená, musí mít prioritu export. Českým podnikům chybí úvěrové zázemí, projekční zázemí i diplomatická podpora. Proto bychom měli dobudovat EGAP i Českou exportní banku tak, aby tyto instituce snesly srovnání se svými německými protějšky. Chtěli bychom prosadit také vznik Státní projekční agentury, která by pomáhala podnikům k účasti na mezinárodních výběrových řízeních. A konečně, myslíme si, že je třeba diversifikovat (rozrůznit) náš export, vracet se na trhy, kde jsme už kdysi byli a že to vše vyžaduje ekonomickou diplomacii, o které se spíše mluví, než aby se pro ni něco dělalo. Těžištěm exportů by měly být opět vývozy velkých hospodářských celků.
Stát potřebuje silnou hospodářskou, a zejména průmyslovou politiku. Osud průmyslu obráběcích a tvářecích strojů, který byl a je schopen vyvážet velkou část produkce do zahraničí, a přitom všechny vlády ignorovaly jeho potřeby, je varováním. Bez podpory státu v době krize musí ztrácet. Musíme mít promyšlené formování silného exportního jádra ekonomiky, jakkoliv bude rozrůzněné a diferencované. Musíme sázet na intelektualizaci práce a intelektualizaci spotřeby. Potřebujeme růst kilogramových cen a růst míry přidané hodnoty našich výrobků. To se neobejde bez velkorysé podpory vědy a výzkumu, bez investic do člověka a do kvality a kulturnosti pracovní síly.
Stát musí být něčím, co je na straně občanů. Rostoucí nerovnost a ubíjení lidské důstojnosti patřilo mezi skryté, ale významné příčiny krize. Tím spíše v české společnosti, v níž jsou hluboce zakořeněny demokratické a rovnostářské principy. Uvedu jen dva příklady. První se týká nárůstu exekucí v naší společnosti. V roce 2004 bylo 200 tisíc lidí pod tlakem exekuce, v roce 2012 už přes jeden milion. Za osm let pětinásobný nárůst! Nejde jen o škody morální a sociální, ale jsou tu i ekonomické faktory, snižující spotřebu a rozvracející trh. Navrhujeme zavést institut státních exekutorů podle německého modelu. Rychlá realizace tohoto opatření by přispěla k tomu, že by zmizely nejkřiklavější formy nespravedlnosti, na které je veřejnost citlivá. Současná exekuční legislativa i praxe se neosvědčily. Jde o to, posílit důvěru občanů ve stát, veřejnou spravedlnost.
Druhý příklad. Náklady na veřejnou správu v reálných číslech jsou dnes šestkrát vyšší než v roce 1989. A to jsme chtěli levný a výkonný stát! Toto břemeno dopadá na všechny. Osoby samostatně výdělečně činné tvoří velkou skupinu, která zahrnuje necelý milion lidí. Jsou vystaveni všemožné šikaně byrokracie. Na rozdíl od některých siláckých výroků v jiných stranách nám jde o to, aby se těmto lidem usnadnila jejich činnost a aby se významně snížila byrokratická zátěž podnikání.
S tím souvisí i naše představy o daních. Daňová soustava by měla zajistit tzv. fiskální spravedlnost (spravedlivé daně) a vyloučit daňovou diskriminaci, zajistit finanční pokrytí základních funkcí státu, umožnit pozitivní ovlivňování struktury ekonomiky a konečně musí obsahovat stimuly a motivaci pro efektivní využívání zdrojů. Myslíme si, že je možné vytvořit systém bonusů pro ty, kteří zdroje využívají produktivně, ať už tvorbou nových pracovních míst, zaměstnávaném fyzicky i sociálně handicapovaných, uváděním technicky progresivních výrobků na trh, stejně jako tím, že dosahují exportních úspěchů. Plánujeme opatření pro zvýšení celkové podnikové kultury.
Naše země není poražená. Má schopné a vynalézavé lidi. Těm musíme otevřít prostor pro jejich činnost. Nadcházející volby jsou proto velkou příležitostí vrátit si budoucnost.
Petr Braný
Především, protože je domácí poptávka utlumená, musí mít prioritu export. Českým podnikům chybí úvěrové zázemí, projekční zázemí i diplomatická podpora. Proto bychom měli dobudovat EGAP i Českou exportní banku tak, aby tyto instituce snesly srovnání se svými německými protějšky. Chtěli bychom prosadit také vznik Státní projekční agentury, která by pomáhala podnikům k účasti na mezinárodních výběrových řízeních. A konečně, myslíme si, že je třeba diversifikovat (rozrůznit) náš export, vracet se na trhy, kde jsme už kdysi byli a že to vše vyžaduje ekonomickou diplomacii, o které se spíše mluví, než aby se pro ni něco dělalo. Těžištěm exportů by měly být opět vývozy velkých hospodářských celků.
Stát potřebuje silnou hospodářskou, a zejména průmyslovou politiku. Osud průmyslu obráběcích a tvářecích strojů, který byl a je schopen vyvážet velkou část produkce do zahraničí, a přitom všechny vlády ignorovaly jeho potřeby, je varováním. Bez podpory státu v době krize musí ztrácet. Musíme mít promyšlené formování silného exportního jádra ekonomiky, jakkoliv bude rozrůzněné a diferencované. Musíme sázet na intelektualizaci práce a intelektualizaci spotřeby. Potřebujeme růst kilogramových cen a růst míry přidané hodnoty našich výrobků. To se neobejde bez velkorysé podpory vědy a výzkumu, bez investic do člověka a do kvality a kulturnosti pracovní síly.
Stát musí být něčím, co je na straně občanů. Rostoucí nerovnost a ubíjení lidské důstojnosti patřilo mezi skryté, ale významné příčiny krize. Tím spíše v české společnosti, v níž jsou hluboce zakořeněny demokratické a rovnostářské principy. Uvedu jen dva příklady. První se týká nárůstu exekucí v naší společnosti. V roce 2004 bylo 200 tisíc lidí pod tlakem exekuce, v roce 2012 už přes jeden milion. Za osm let pětinásobný nárůst! Nejde jen o škody morální a sociální, ale jsou tu i ekonomické faktory, snižující spotřebu a rozvracející trh. Navrhujeme zavést institut státních exekutorů podle německého modelu. Rychlá realizace tohoto opatření by přispěla k tomu, že by zmizely nejkřiklavější formy nespravedlnosti, na které je veřejnost citlivá. Současná exekuční legislativa i praxe se neosvědčily. Jde o to, posílit důvěru občanů ve stát, veřejnou spravedlnost.
Druhý příklad. Náklady na veřejnou správu v reálných číslech jsou dnes šestkrát vyšší než v roce 1989. A to jsme chtěli levný a výkonný stát! Toto břemeno dopadá na všechny. Osoby samostatně výdělečně činné tvoří velkou skupinu, která zahrnuje necelý milion lidí. Jsou vystaveni všemožné šikaně byrokracie. Na rozdíl od některých siláckých výroků v jiných stranách nám jde o to, aby se těmto lidem usnadnila jejich činnost a aby se významně snížila byrokratická zátěž podnikání.
S tím souvisí i naše představy o daních. Daňová soustava by měla zajistit tzv. fiskální spravedlnost (spravedlivé daně) a vyloučit daňovou diskriminaci, zajistit finanční pokrytí základních funkcí státu, umožnit pozitivní ovlivňování struktury ekonomiky a konečně musí obsahovat stimuly a motivaci pro efektivní využívání zdrojů. Myslíme si, že je možné vytvořit systém bonusů pro ty, kteří zdroje využívají produktivně, ať už tvorbou nových pracovních míst, zaměstnávaném fyzicky i sociálně handicapovaných, uváděním technicky progresivních výrobků na trh, stejně jako tím, že dosahují exportních úspěchů. Plánujeme opatření pro zvýšení celkové podnikové kultury.
Naše země není poražená. Má schopné a vynalézavé lidi. Těm musíme otevřít prostor pro jejich činnost. Nadcházející volby jsou proto velkou příležitostí vrátit si budoucnost.
Petr Braný
|
|
|
|
|
Nejčtenější
KOMENTÁŘ: Petr Sak
KOMENTÁŘ: Petr Markvart