Svátek má:
Vladimír
KOMENTÁŘ: Petr Sak
KOMENTÁŘ: Petr Markvart
Regiony
Podolský most přes orlickou přehradu je novou kulturní památkou

Vrcholem československého mostního stavitelství před 2. světovou válkou je devítiobloukový Podolský most na Písecku, který byl vybudován v letech 1939–1942 přes řeku Vltavu mezi obcemi Podolí I a Temešvár na Písecku.
Podolský most na Písecku při vypuštění Orlické přehrady
24. července 2023 - 07:30
Most, který ve své době patřil k největším v Evropě, byl 1. června 2023 prohlášen kulturní památkou. Podolský most se nachází v místech, kde původně stával řetězový most, který v letech 1847–1848 postavila firma proslulého voraře a stavitele jezů Vojtěcha Lanny. Oba mosty stály vedle sebe 18 let do roku 1960, kdy údolí Podolska zmizelo pod hladinou orlické přehrady. Díky tomu, že byl starší řetězový most v roce 1959 prohlášen kulturní památkou, nedošlo k jeho zatopení, ale byl rozebrán a přemístěn na řeku Lužnici, k obci Stádlec. Most je dnes nazýván Stádleckým a je jedním z nejstarších dochovaných řetězových mostů ve střední Evropě. V roce 1989 byl Stádlecký most prohlášen národní kulturní památkou.
Projekt nového Podolského mostu připravovali v letech 1935–1938 V. Janák, J. Brebera a I. Pacholík. Již ve fázi projektové přípravy byl projekt oceněn na architektonické výstavě v Paříži, kde v roce 1937 získal Zlatou medaili a název „Le beau pont de l´Europe“ tj. „Krásný most Evropy“. Další ocenění projekt získal v roce 1939 na mezinárodní výstavě v belgickém Lutychu.
Železobetonový most postavila v letech 1939–1942 firma Ing. B. Hlavy z Prahy za 26 miliónů korun. Most je dlouhý 510 m, široký 8,5 m, vozovka se nachází ve výšce 55–65m nad hladinou Orlické přehrady. Pro svou vznosnost a lehkost je most někdy přezdívaný „Brána do nebe“. Podolský silniční most se stal nedílnou součástí vltavského údolí a technickou zajímavostí kraje Písecka a z podnětu Národního památkového ústavu v Českých Budějovicích byl 1. června 2023 Ministerstvem kultury znovu prohlášen za kulturní památku.
Projekt nového Podolského mostu připravovali v letech 1935–1938 V. Janák, J. Brebera a I. Pacholík. Již ve fázi projektové přípravy byl projekt oceněn na architektonické výstavě v Paříži, kde v roce 1937 získal Zlatou medaili a název „Le beau pont de l´Europe“ tj. „Krásný most Evropy“. Další ocenění projekt získal v roce 1939 na mezinárodní výstavě v belgickém Lutychu.
Železobetonový most postavila v letech 1939–1942 firma Ing. B. Hlavy z Prahy za 26 miliónů korun. Most je dlouhý 510 m, široký 8,5 m, vozovka se nachází ve výšce 55–65m nad hladinou Orlické přehrady. Pro svou vznosnost a lehkost je most někdy přezdívaný „Brána do nebe“. Podolský silniční most se stal nedílnou součástí vltavského údolí a technickou zajímavostí kraje Písecka a z podnětu Národního památkového ústavu v Českých Budějovicích byl 1. června 2023 Ministerstvem kultury znovu prohlášen za kulturní památku.
Pozn. ke znovuprohlášení Podolského mostu za kulturní památku: Most byl předmětem památkové ochrany do roku 2020. Jeho památková ochrana byla zrušena na základě rozsudku nejvyššího správního soudu č.j. 5 As 157/2019 - 27 ze dne 13. 11. 2020, kde je judikováno, že památka zapsaná dle zákona č. 22/1958 Sb., o kulturních památkách do státního seznamu kulturních památek po 31. 12. 1987, tzn. za účinnosti zákona č. 20/1987 Sb., o státní památkové péči, kterým byl zákon č. 22/1958 Sb. zrušen, není kulturní památkou. Proto NPÚ podal návrh na opětovné prohlášení Podolského mostu za kulturní památku, čemuž Ministerstvo kultury vyhovělo a 1. června 2023 byl Podolský most znovu prohlášen kulturní památkou.
Jihoceskenovinky.cz informovala Bc. Eva Neprašová za Národní památkový ústav, územní odborné pracoviště v Českých Budějovicích.
(jv,jihoceskenovinky.cz foto:npú)
Nejčtenější
KOMENTÁŘ: Petr Sak
KOMENTÁŘ: Petr Markvart