Svátek má:
Přemysl
KOMENTÁŘ: Petr Sak
KOMENTÁŘ: Petr Markvart
Regiony
V Temelíně letos vnikne 86 dobíjecích míst pro elektromobily

Přesně 86 dobíjecích míst letos vznikne v Jaderné elektrárně Temelín. Půjde o stanice určené pro dobíjení služebních elektromobilů. Dalších osm bodů bude veřejných.
Dobíjecí místa pro elektromobily
23. února 2025 - 07:30
Rozvoj dobíjecí infrastruktury souvisí mimo jiné s tím, že Skupina ČEZ chce do roku 2030 plně elektrifikovat vozový park osobních vozidel. Jen v Temelíně to bude znamenat výměnu zhruba 150 aut.
V jihočeské jaderné elektrárně je dobíjení elektromobilů bezemisní elektřinou možné od roku 2023. Tehdy zde energetici instalovali osm dobíjecích bodů. Dalších 21 pak přibylo v loňském roce přímo v areálu elektrárny. Aktuálně je v jihočeské elektrárně a její těsné blízkosti umístěno 29 dobíjecích míst včetně čtyř veřejných.
„Dobíjení bude určené především pro služební vozy společnosti ČEZ. Už nyní jich je v Temelíně třináct a další sem přijíždí z jiných lokalit. Do roku 2030 bychom jich tady měli mít přibližně 150,“ uvedl Jan Kruml, ředitel Jaderné elektrárny Temelín.
Celkově v Jihočeském kraji ČEZ aktuálně provozuje 43 veřejných dobíjecích stanic, tedy o třetinu více než před rokem. Kromě krajské metropole Českých Budějovic jsou také v Českém Krumlově, Hluboké nad Vltavou, Jindřichově Hradci, Lišově, Lnářích, Písku, Prachaticích, Soběslavi, Strakonicích, Temelíně, Třeboni a Vimperku. V okolí Lipna je řidiči mohou využívat v Černé v Pošumaví, Horní Plané a v samotném Lipně nad Vltavou. Loni řidiči e-aut na těchto stanicích odebrali celkem 349 962 kWh ekologické energie, tedy o 73 % více než v roce 2023. Takový objem energie by stačil koloně 52 e-aut pro cestu kolem světa.
Rozvoj dobíjecí infrastruktury souvisí mimo jiné s tím, že Skupina ČEZ chce do roku 2030 plně elektrifikovat vozový park osobních vozidel. „Elektromobilita se rozvíjí celosvětově. Jako provozovateli elektráren a největší české sítě veřejných dobíjecích stanic nám přechod na elektromobily dává ekonomický i ekologický smysl. Přechod probíhá postupně tak, abychom neomezili kritickou infrastrukturu,“ konstatoval Jakub Bosák, manažer útvaru dopravní služby ČEZ.
V praxi to znamená, že ČEZ i po roce 2030 bude držet určité množství vozidel se spalovacím motorem. Půjde především o zásahové vozy, pohybující se v terénu, pro které je vhodnější právě spalovací varianta. Celkově se obměna v rámci elektrifikace flotily Skupiny ČEZ bude týkat více než čtyř tisíc vozidel.
• Loni řidiči zastavili u stojanů ČEZ na jihu Čech k dobíjení více než 17tisíckrát. Bylo to o 67 % než v roce 2023.
• Odebrali přitom celkem 349 962 kWh certifikované bezemisní elektřiny, tj. meziročně o 73 % více.
• Zatímco v roce 2023 činil průměrný odběr elektřiny při jednom „tankování“ 19,6 kWh, loni vzrostl na 20,3 kWh. Souvisí to především s větší kapacitou baterií nových modelů elektroaut.
• Nejvytíženější stanice na jihu Čech loni byly v Českých Budějovicích, Prachaticích, Třeboni, Lipně, Písku a Strakonicích.
• Většina stanic ČEZ představuje dva dobíjecí body, takže síť na jihu Čech může v jednom okamžiku dodávat ekologickou energii do baterií téměř 90 elektromobilů.
• Další desítky tisíc dobíjecích bodů nabízí prostřednictvím roamingových partnerů v Německu, Rakousku, Slovensku, Polsku, Slovinsku a Chorvatsku.
Kompletní přehled stanic v síti: Mapa dobíjecích stanic | Elektromobilita.cz
Jihočeskénovinky.cz informoval Marek Sviták, tiskový mluvčí Jaderné elektrárny Temelín, ČEZ, a. s.
(jv,jihoceskenovinky.cz foto:m.sviták)
Nejčtenější
KOMENTÁŘ: Petr Sak
KOMENTÁŘ: Petr Markvart